پاسخ موشکی به حیفا پروژه صادرات گاز رژیم صهیونیستی را متوقف کرد

پاسخ موشکی به حیفا پروژه صادرات گاز رژیم صهیونیستی را متوقف کرد
حمله موشکی حزب الله به حیفا پروژه احداث خط لوله صادرات گاز رژیم صهیونیستی را تا دستکم شش ماه دیگر متوقف کرد.
کد خبر : ۱۶۷۴۳۳

به گزارش ایبنا؛ رسانه‌های عبری اذعان کردند که دیروز هم‌زمان با سخنرانی شیخ نعیم قاسم، معاون دبیرکل حزب‌الله بزرگ‌ترین حمله موشکی حزب‌الله به حیفا طی یک سال گذشته انجام شده است.


به دنبال این اتفاق، واحد انرژی نئومد متعلق به گروه نفت و گاز "دلک" به بورس تل‌آویو اطلاع داد که شرکت آمریکایی شورون که میدان گازی لویاتان را اداره می‌کند، به دنبال تشدید جنگ رژیم صهیونیستی علیه حزب‌الله لبنان، کار احداث خط لوله دریایی را به‌عنوان بخشی از پروژه خط لوله سوم به حالت تعلیق درآورده است.


روزنامه گلوبز به نقل از بورس اوراق بهادار تل‌آویو نوشت که تا آوریل ۲۰۲۵ به دلیل وضعیت امنیتی حاکم بر منطقه این پروژه معلق خواهد ماند.


واحد انرژی نئومد متعلق به شرکت اسرائیلی دلک، مالک ۴۵.۳۴ درصد میدان لویاتان است، درحالی‌که شورون ۳۹.۶۶ درصد از سهام را در اختیار دارد و شرکت ریتیو انرژی Ratio Energies مالک ۱۵ درصد از پروژه است.


میدان لویاتان بزرگترین میدان گاز طبیعی رژیم اشغالگر در منطقه مدیترانه است. حجم ذخایر موجود به ۰.۵۹۵ هزار میلیارد متر مکعب گاز می‌رسد.


گلوبز نوشت: این به این معنی است که تکمیل پروژه حداقل ۶ ماه به تعویق خواهد افتاد و انتظار می‌رود که روی درآمد شرکت‌های ذی‌ربط درسال ۲۰۲۵ تاثیر گذارد.


پروژه خط لوله سوم میدان لویاتان در جولای ۲۰۲۳ آغاز شده بود.


به گزارش گلوبز، از طریق این پروژه، یک خط لوله زیر آب در ۱۲۰ کیلومتری غرب حیفا کشیده خواهد یافت و برای انتقال گاز به سکوی تولید در ساحل حیفا طراحی شده است.


طبق برنامه اصلی، این پروژه با هدف افزایش عرضه روزانه گاز طبیعی رژیم صهیونیستی به میزان ۲۰۰ میلیون فوت مکعب اجرایی شده و قرار بود در نیمه دوم سال ۲۰۲۵ از طریق این خط لوله گاز جریان یابد، اما اکنون، کار پروژه تا دستکم آوریل ۲۰۲۵ که از سر گرفته خواهد شد، متوقف است.


وبگاه واللا هم امروز با بیان این‌که حزب‌الله لبنان سکوی استخراج گاز در میدان گازی لویاتان را هدف قرار داده است، مدعی رهگیری موشک شلیک شده به سوی این سکو در جنوب حیفا شد.


مصرف گاز طبیعی در اسرائیل در سال ۲۰۲۳ به ۲۴.۷ میلیارد مترمکعب افزایش یافت (۱۳.۱ میلیارد مترمکعب به اقتصاد داخلی و ۱۱.۶ میلیارد مترمکعب برای صادرات اختصاص یافت) بنابراین مصرف داخلی ۳.۵ درصد افزایش‌یافته درحالی‌که صادرات آن هم ۲۱ درصد افزایش‌یافته است.


به نوشته این روزنامه، تأخیر در پروژه خط لوله سوم به این معنی است که گازی را که برای صادرات تخصیص داده می‌شود، کمتر خواهد کرد، اما مصرف داخلی کاهش نخواهد یافت.


به نوشته این روزنامه، سال گذشته ۷۵ درصد گاز رژیم صهیونیستی به مصر و بقیه به اردن صادر شده است. بخشی از گاز صادراتی به مصر مایع‌سازی شده و از آنجا به اروپا صادر می‌شود.


میدان لویاتان ۷۸ درصد از گاز صادراتی رژیم صهیونیستی در سال گذشته را به خود اختصاص داده است، مابقی که برای صادرات تخصیص‌داده‌شده از میدان تامار تأمین می‌شود و تولید میدان کاریش رژیم صهیونیستی به اقتصاد داخلی اختصاص‌یافته است.


در مورد مصرف داخلی گاز اسرائیل، این روزنامه عبری گزارش داد که ۱۷ درصد آن از میدان لویاتان در سال گذشته، ۳۴ درصد از کاریش و ۴۹ درصد از تامار تأمین شده است.


رسانه‌های عبری دیروز گزارش دادند همزمان با سخنرانی دیروز نعیم قاسم، معاون دبیرکل حزب‌الله لبنان بیش از ۱۰۰موشک به سمت حیفا و عکا شلیک شد. این رسانه‌ها افزودند حزب‌الله لبنان در عرض نیم ساعت ۱۰۵موشک به این ۲منطقه شلیک کرد. رسانه‌های عبری گزارش دادند ظرف کمتر از نیم ساعت ۲موج موشک به سمت حیفا شلیک شد.


در پی حملات موشکی حزب‌الله، آژیر‌های هشدار در الجلیل غربی و حیفا و خلیج حیفا و مناطق وسیعی در شرق آن به صدا درآمد.


شهردار حیفا هم دیروز در این‌باره گفت: ما خواهان تخلیه کارخانه‌های مواد شیمیایی در حیفا هستیم.


حیفا، بزرگ‌ترین شهر شمال رژیم صهیونیستی که نقش مهمی در اقتصاد ایفا می‌کند، به دنبال تشدید تنش رژیم صهیونیستی با حزب الله فلج شده است. متام، یکی از قدیمی‌ترین و بزرگ‌ترین پارک‌های فناوری رژیم صهیونیستی در این شهر واقع است. همچنین تا قبل از افتتاح قطار سبک تل‌آویو، حیفا تنها شهر دارای سیستم حمل و نقل سریع زیرزمینی در رژیم صهیونیستی بود که به نام کارملیت شناخته می‌شود.


خلیج حیفا مرکز صنایع سنگین، پالایش نفت و فرآوری شیمیایی است و به عنوان پایانه حمل و نقل کالا و نفت محسوب می‌شود.

 

منبع: فارس

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر